29/9/16

El periode d'adaptació a l'escola

Resultado de imagen de niño al entrar al coleCada curs es repeteix la mateixa escena el primer dia de col·legi: alguns xiquets entren contentíssims, somrients, amb moltes ganes de vore els nous companys, la nova mestra.... Altres entren  més atemorits, a l'aguait, més seriosos i callats.... I d'altres entren plorant, amb ningunes ganes de passar dins, no volen deixar la companyia de qui els ha portat a l'escola...
Tot són expressions del mateix fet però cadascuna viscuda de manera molt diferent. I no pot ser d'altre mode, doncs cadascú som distints.
Però dins de l'aula, passada una estona (minuts, hores o dies) amb la nova companyia, les coses comencen a canviar: els ànims es relaxen, amainen els plors i les pors, i poc a poc retorna la curiositat, les ganes de jugar i de parlar.
És el que anomenem PERÍODE D'ADAPTACIÓ, i que, segons cada xiquet, pot variar en la seua duració i intensitat. Les conseqüències d'aquest període tenen un únic motiu: són la resposta a la inseguretat que comporta el canvi. Com a mestres i com a pares ens queda també una única resposta a aquesta situació: paciència i comprensió.
A més, les situacions que es generen, no són exclusives de l'etapa d'infantil, sinó que es donen durant tota l'escolaritat.

Per a saber un poc més del tema, us recomanem la lectura d'aquest article del Dr. Álvaro Bilbao, autor del llibre "El cerebro del niño explicado a los padres", on dona unes claus per a comprendre millor totes les reaccions que poden vindre associades al període d'adaptació escolar.

http://www.xn--elcerebrodelnio-crb.com/blog/que-les-pasa-a-estos-pequenajos-es-el-periodo-post-adaptacion/


Cada curso se repite la misma escena el primer día de cole: algunos niños entran contentísimos, sonrientes, con muchas ganas de conocer a sus nuevos/as compañeros/as y a su nueva maestra... Otros entran más asustados, como esperando algo, más serios y callados... y, otros, entran llorando, sin ganas de entrar, no quieren dejar la compañía de quienes los/las han acompañado...
Todo son expresiones del mismo hecho pero vivenciadas de manera muy diferente. Y no puede ser de otro modo, puesto que cada uno somos distintos. Pero dentro del aula, pasado un rato (minutos, horas o días) con la nueva compañía, las cosas empiezan a cambiar: se ralajan los ánimos, los llantos, los miedos, y, poco a poco, retornan la curiosidad, las ganas de jugar y de hablar.
Es lo que llamamos PERIODO DE ADAPTACIÓN, y que, según, cada niño, puede variar en su duración e intensidad. Las posibles consecuencias de este periodo tienen un único motivo: son la respuesta a la inseguridad que conlleva el cambio. Como maestras y padres/madres nos queda también una única respuesta ante esta situación: paciencia y comprensión.
Además, cabe decir, que las situaciones generadas no son exclusivas de la etapa de Infantil, sino que se dan durante toda la escolaridad.

Para saber un poco más del tema, os recomendamos la lectura del siguiente artículo del Dr. Álvaro Bilbao, autor del libro "El cerebro del niño explicado a los padres", donde nos da unas claves para entender mejor todas las reacciones que pueden venir asociadas al período de adaptación escolar.

http://www.xn--elcerebrodelnio-crb.com/blog/que-les-pasa-a-estos-pequenajos-es-el-periodo-post-adaptacion/

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